ВИДЕО сервис
Све вијести

Најновије вијести

Тема дана13/03/2018

ПОТПИСАНИ УГОВОРИ О ГРАНТУ ЗА МОСТ У ГРАДИШЦИ И КРЕДИТ ЗА АУТО-ПУТ

 

БАЊАЛУКА, 13. МАРТА /СРНА/ - Представници Републике Српске, БиХ и Европске инвестиционе банке /ЕИБ/ потписали су данас у Бањалуци споразум о инвестиционом гранту за изградњу прекограничног моста у Градишци од 6,8 милиона евра, те уговор о финансирању ауто-пута Бањалука-Добој Б од 47 милиона евра.

 

Потписивању су присуствовали премијер Српске Жељка Цвијановић, предсједник Народне скупштине Недељко Чубриловић, шеф Делегације ЕУ у БиХ Ларс-Гунар Вигемарк, те министри и помоћници министара у Влади Српске.

Цвијановићева је изјавила да је задовољство што је Влада Српске данас домаћин, али и учесник у потписивању овако важних аранжмана, те захвалила ЕУ за донацију од 6,8 милиона евра која ће допринијети завршетку великог инфраструктурног пројекта какав је ауто-пут Бањалука-Градишка.

"Без постојања моста и новог граничног прелаза, растерећења града и прављења модерне саобраћајнице, све друго је било само дјелимично корисно. Република Српска је прије 14 година покренула активности на изградњи овог моста, чак прије активности на изградњи ауто-пута, разговарали смо са неколико хрватских влада и увијек је долазило до неког застоја", објаснила је Цвијановићева.

Она је истакла да је захвална представницима ЕУ који су препознали потребу Српске и на одређени начин и лобирали и финансијски допринијели да се уђе у реализацију овог пројекта.

"Ово ће дати сасвим другачију димензију не само Градишци и граничном прелазу него, уопште, нови смисао ауто-путевима које градимо у Републици Српској. Ушли смо у финалну фазу, радни тим између Српске, БиХ и Хрватске већ усаглашава тендерску документацију, стварају се претпоставке да се распише међународни тендер за изградњу моста и да хрватска страна изда грађевинску дозволу", навела је Цвијановићева.

Она је нагласила да се ради паралелно на неколико колосјека, а један од њих је заокруживање финанансијске стране, те истакла да је процјена да ће бити потребно двије године да буде завршена грађевинска фаза.

"Укупна вриједност пројекта је процијењена на око 17 милиона евра. Дио средстава се обезбјеђује од ГСМ лиценци, док ће око 10 милиона евра обезбиједити Република Српска и Хрватска", подсјетила је Цвијановићева.

Она је нагласила да се, осим тога, улази у фазу завршетка другог важног инфраструктурног пројекта, а то је ауто-пут Бањалука-Добој, што се уклапа у велики стратешки план изградње мреже ауто-путева у Републици Српској.

Цвијановићева је рекла да је додатни кредитни аранжман од 47 милиона евра потребан да би се завршио један захтјеван инфраструктурни пројекат, у којем су захтјеви не само изградња ауто-пута него и свих других припадајућих инфраструктурних објеката какви су петље, подвожњаци, надвожњаци, тунели и друго.

"Процијењена вриједност укупног пројекта је око 565 милиона евра, при чему је финансирање `Ауто-путева` 145 милиона евра, а остало долази из кредита ЕИБ-а и Европске банке за обнову и развој /ЕБРД/", додала је Цвијановићева.

Предсједник Народне скупштине Недељко Чубриловић рекао је да је Република Српска за изградњу моста у Градишци била спремна још прије седам година, али да је недостатак добре воље с друге стране онемогућавао расписивање тендера за извођење радова.

"Ово је најбоља вијест за привреднике с обје стране Саве, за оне који су знали сате и дане проводити на граничном прелазу, а свакако и за Градишку, која је трпјела гужве унутар самог града", поручио је Чубриловић.

Вигемарк је истакао да је данас добар дан за ЕУ и БиХ, које праве још један корак једни према другима и коначно почињу градњу моста у Градишци, као дугогодишњег обећања.

"Изузетно ми је драго што ће ЕУ дати скоро седам милиона евра за овај пројекат. Ово је добар дан и за Републику Српску и општину Градишка јер коначно саобраћај неће ићи кроз центра града, већ три километра од центра, а као резултат овог пројекат отвориће се око 300 нових радних мјеста", рекао је Вигемарк новинарима након потписивања уговора.

Вигемарк је нагласио да ће чекање на прелазак границе за возаче камиона бити смањено са 30 на 12 минута, те да ће прелаз бити много ефикаснији, као и да ће бити потребно да БиХ и Хрватска раде заједно како би прелазак границе био што сигурнији.

"Надам се да ће то бити један од најважнијих граничних прелаза између ЕУ и БиХ. Очекује се да ће за десетак година дневни прелазак ове границе бити око 28.000 возила. Овај мост ће бити само дио инфраструктурних пројеката на које смо се обавезали, а који ће досезати до милијарде евра", поручио је Вигемарк.

Министар финансија и трезора БиХ Вјекослав Беванда навео је да му је част што је потписник ових важних докумената, истичући да је завршена конструкција финансирања градње моста на Сави и комплетне пратеће инфраструктуре.

Шеф Одјељења за кредитно пословање ЕИБ-а за Словенију, Хрватску и западни Балкан Матео Ривелини истакао је да је ЕИБ поносан што доприноси изградњи основне структуре повезаности у БиХ, те захвалио свим учесницима који су допринијели успјеху изградње ауто-пута Бањалука-Добој.

"Банка остаје опредијељења да обезбјеђује средства за изградњу путне инфраструктуре у овом региону, као финансијски партнер власти у БиХ", поручио је Ривелини.

Споразум о инвестиционом гранту за градњу моста у Градишци потписали су Ривелини, правни савјетник ЕИБ-а Бранко Червиз и министар Беванда, док су уговор о финансирању ауто-пута Бањалука-Добој Б, осим њих, потписали и министар финансија Републике Српске Зоран Тегелтија и извршни директор за финансијске послове Јавног предузећа "Ауто-путеви Републике Српске" Марко Митровић.