ВИДЕО сервис
Све вијести

Најновије вијести

Култура13/11/2019

ПРЕДСТАВЉЕНА КЊИГА "ВЕЛИКИ ФИЛМСКИ ЗНАК - ВЕЛИМИР БАТА ЖИВОЈИНОВИЋ"

 

ЗВОРНИК, 13. НОВЕМБРА /СРНА/ - Књига "Велики филмски знак - Велимир Бата Живојиновић", аутора Божидара Зечевића из Београда, промовисана је вечерас у зворничком Дому омладине.

 

Књигу у издању Нишког културног центра у Зворнику су, у оквиру Филмског фестивала "Први кадар", представили селектор Фестивала глумачких остварења играног филма у Нишу Дејан Дабић и уредник књиге Срђан Савић.

Дабић је рекао да је књига "Велики филмски знак - Велимир Бата Живојиновић" веома драгоцјена и да је настајала дуго година.

"Ко год буде пратио раздобље домаћег филма и каријеру Бате Живојиновића, као вјероватно најцјеловитију глумачку појаву у кинематорграфији друге Југославије, мораће да се `наслони` на књигу Божидара Зечевића", рекао је Дабић, који је и филмски критичар.

Подсјетивши да је Бата Живојиновић на нишком глумачком фестивали 1993. године добио награду за изузетан допринос умјетности глуме у тадашњем југословенском филму, Дабић је рекао да је фестивал, након додјеле награда, сваком лауреату давао и почасну писану монографију.

Монорафију о Бати Живојиновићу написао је и објавио Божидар Зечевић, а Живојиновић је тада рекао да је то најбоља монографија од свих домаћих и страних аутора коју су о њему писали.

Дабић је рекао да је књига била заправо прича о Батиним филмским улогама и додао да је Зечевић користио не само естетски метод, него и нека своја знања из антропологије и психологије, примјењујући их у филмском знаку.

"Зечевић је кроз интервјуе и мнографију указао на то да Бата Живојиновић у својим филмским улогама, али и својом цјелокупном појаваом у некадашњем југословенском и српском филму, представља један велики филмски знак", рекао је Дабић.

Истичући да је Живојиновићева каријера и даље расла са новим улогама као што је у филму "Лепа села, лепо горе", Дабић је рекао да Живојиновић заокружује једну причу у филмским ратним спектаклима и акционом хероју.

Према његовим ријечима, Зечевић је све то пратио и лагано дописивао, да би у једном тренутку монографја прерасла у неку врсту глумачке студије у којој се прича, не само о Бати, него о филмском глумцу и историји некадашње југословенске кинематографије.

Савић је рекао да је Бата Живојиновић на филму имао изузетних особина и фотогенију, чиме је успио да, уз Павла Вујисића, постане највећи филмски глумац Јужних Славена, како је то умио да каже Раде Шербеџија.

"Бата је суштински присутан у кључним моментима југословенске кинематографија када је у питању њен естетски и историјски развој, па је у том смислу по мом суду најзначајнији глумац", рекао је Савић.

Према Савићевим ријечима, што се тиче Бате Живојиновића и читавог његовог развојног пута, евидентно је да је он развио неколико раличитих модела ликова које је остваривао на великом платну.

"Бата је остваривао и лик народног партизанског јунака или јунака изградње државе послије Другог свјетског рата, док је с друге стране остваривао антијунака у флмовима такозваног црног таласа", рекао је Савић.

Савић је рекао да је Бата био присутан и тамо гдје су и комерцијално и умјетнички били најзначајнији развојни токови југословенске кинематорафије, чиме постаје незаобилазан у свим сегментима.

"Живојиновић је истовремено био мамац за биоскопску публику у великим партизанским спектаклима или партизанским вестернима у којима је играо доминантну улогу, али је исто тако постао култна фигура за фимске критичаре", истакао је Савић.