ВИДЕО сервис
Све вијести

Најновије вијести

Специјални сервиси 03/01/2021

ИЗГРАДЊА АУТО-ПУТА ПРЕМА СРБИЈИ ПРИОРИТЕТ СВИХ ПРИОРИТЕТА

 

Влада Републике Српске дала је сагласност да се "Жељезнице" убудуће организују као холдинг. То је један сложенији облик организовања предузећа, али је процијењено да ће овај облик имати далеко највеће бенефите када је ријеч о управљачком и рачуноводственом раздвајању фирми унутар "Жељезница". Очекује се да ће изградња аеродрома у Требињу почети у рано прољеће.

 

Разговарала: Сњежана ЛЕПИР

БАЊАЛУКА, 3. ЈАНУАРА /СРНА/ - Министар саобраћаја и веза Републике Српске Ђорђе Поповић изјавио је у интервјуу Срни да ће избор најповољнијег понуђача за финансирање, пројектовање и изградњу дионице ауто-пута од Јоховца, преко Вукосавља, Брчког и Бијељине до Раче, односно повезивање Бањалуке и Београда бити приоритет свих приоритета.

Поповић је истакао да ће након избора извођача сама изградња бити нешто што спада у рутинске процедуре.

"Много је дужи период који је неопходан да се ураде све припремне активности да се изабере извођач. Када се са њим потпишу одговарајући уговори, онда изградња иде добро. Оно са чиме можемо бити задовољни јесте да смо на дионици од Раче до Бијељине, дугој око 17 километера, фактички већ завршили експропријацију", рекао је Поповић.

Према његовим ријечима, експропријација се убрзаном динамиком одвија и на другој дионици од Бијељине до границе са Брчко дистриктом, а у току су активности Републичке управе за геодетске и имовинско-правне послове на дионици од Вукосавља до западне границе Брчко дистрикта.

Поповић је нагласио да се интензивно ради на дионици коридора "Пет це", од Јоховца до Руданке, чија ће изградња бити завршена у складу са планом.

"Такође, очекујемо да у овој години буде изабран и извођач за изградњу обилазнице око Добоја, односно дионице ауто-пута која Руданку повезује са Путниковим брдом и даље са Федерацијом БиХ", рекао је Поповић.

Поповић је нагласио да ништа мање значајан није ни пројекат повезивања ауто-путем Бањалуке и Приједора до Новог Града, те изградње брзог пута од Приједора до Козарске Дубице, који би повезао Бањалуку са границом и даље са коридором 10 кроз Хрватску.

"Концесионар је у претходном периоду значајно каснио из разлога што се тражило најквалитетније рјешење које ће најмање задирати у имовинска права одређених повратичких категорија на локалитету гдје треба да пролази траса ауто-пута. Ту је уложен значајан напор, постигнут је напредак и већ на наредној сједници парламента Српске очекујемо да на усвајање дође план парцелације и пратећих докумената како је то предвиђено самим уговором", објаснио је Поповић.

Након тога, додао је Поповић, може се приступити и реализацији једине обавезе Републике Српске у том пројекту, а то је стављање на располагање земљишта за изградњу ауто-пута Бањалука-Приједор.

ВЛАДА ПОЛАЖЕ ВЕЛИКЕ НАДЕ У ПРОЦЕС РЕСТРУКТУРИСАЊА ЖРС

Говорећи о "Жељезницама Републике Српске", Поповић је истакао да Влада полаже велике наде у сам процес реструктурисања овог предузећа, након чега би ово предузеће у будућности могло бити привлачно за потенцијалне стране инвеститоре.

"Влада Републике Српске дала је сагласност да се 'Жељезнице' убудуће организују као холдинг. То је један сложенији облик организовања предузећа, али је процијењено да ће овај облик имати далеко највеће бенефите када је ријеч о управљачком и рачуноводственом раздвајању фирми унутар `Жељезница`", напоменуо је Поповић.

Оно што се тражи према директивама Европске уније, каже Поповић, јесте да се јасно раздвоје операције од инфраструктуре, као и евентуални профитни центри који су сада сви у једном вертикално интегрисаном предузећу.

"Жељезнице" су, наводи Поповић, тренутно организоване по моделу вертикално интегрисаног предузећа, што у прошлости није дало добре резултате.

"Сматрамо да ће холдинг као облик организовања помоћи да се раздвоје како управљачке тако и рачуноводствене цјелине. То ће помоћи и у томе на чему се веома инсистира кроз европске директиве, а то је да се спријечи преливање субвенција", појаснио је Поповић.

Према његовим ријечима, свугдје у Европи субвенционише се путнички саобраћај, али оно што се тражи у складу са директивама ЕУ јесте да не може долазити до преливања субвенција из путничког у карго саобраћај.

"Циљ којем стремимо је да се кроз организацију 'Жељезница' као холдинга, односно зависних предузећа, постигну ефекти и да у перспективи ова холдинг компанија постане привлачна и за потенцијалне стране инвеститоре", нагласио је Поповић.

НЕОПХОДНО УЛАГАЊЕ У АЕРОДРОМ У БАЊАЛУЦИ

Кад је ријеч о ваздушном саобраћају, Поповић је навео да су у овом сектору најизраженије посљедица пандемије вируса корона.

"Осјетан је огроман пад прихода 'Аеродрома Бањалука'. Наравно, Влада Српске субвенционише 'Аеродром' да овим тешким тренуцима не би поклекао у потпуности. Саобраћај се одвија у минималном обиму и надамо се да ће се ствари ускоро промијенити на боље", рекао је Поповић.

Министар Поповић је истакао да су велики планови када је ријеч о развоју "Аеродрома Републике Српске".

"Република Српска је свјесна значаја Аеродрома у Бањалуци и његовог даљег модернизовања и развоја. Сматрамо да је неопходно улагати како у модернизацију аеродромских површина, тако и у изградњу одређених простора, који ће служити за боље функционисање карго и путичког саобраћаја. Ту се већ одређене активности и спроводе", додао је Поповић.

Говорећи о изградњи аеродрома у Требињу, Поповић је нагласио да су већ спроведене многе активности, почевши од деминирања терена и припреми локације коју спроводи Републичка управа за геодетске и имовинско-правне послове.

"Очекујемо да ће сама изградња почети у рано прољеће, имамо таква обећања из Србије. Аеродром у Требињу ће показати сву своју оправданост и показаће да нису били у праву сви они који су га оспоравали. Аеродром ће привући значајан дио ваздушног саобраћаја због предности које ће пружати", нагласио је Поповић.